Hvilke akkorder hører sammen når du skriver musikk? Her er noen enkle regler for deg som er fersk i faget. Låtskrivingstips til nybegynnere.

Det handler om toneart
Grunnlaget for hvilke akkorder som «hører sammen» er tonearten. Når du velger en toneart, får du automatisk en «familie» med akkorder som naturlig passer sammen. La oss ta C-dur som et eksempel, siden den ikke har noen fortegn og den bruker bare de hvite tangentene på pianoet:
Skalaen består av tonene:
C – D – E – F – G – A – H
Hvis du bygger opp en akkord fra hver av de 7 tonene i C-dur, får du:
• C (C-E-G) – tonika
• Dm (D-F-A) – supertonika
• Em (E-G-H) – mediant
• F (F-A-C) – subdominant
• G (G-H-D) – dominant
• Am (A-C-E) – parallelltonika / moll-tonika
• Hdim (H-D-F) – ledetoneakkord
Disse syv akkordene utgjør akkordbasisen i C-dur. De mest brukte akkordene, som du bør starte med å bruke, er C, F, G, og Am. Når du bruker disse akkordene kan du skifte på de i hvilken rekkefølge som helst. Og i tillegg bør du prøve deg fram med Dm og Em og bruke ørene til å høre hvor disse passer inn. Hdim er ikke brukt like ofte som de andre akkordene.
Byggeklosser for låtskriving
Når du har oversikten over akkordene i en toneart, blir det lettere å bygge harmoniske progresjoner. Her er noen vanlige rekkefølger mange bruker som du kan prøve ut:
• C – G – Am – F
Veldig vanlig i pop og viser.
• Am – F – C – G
Brukt i alt fra singer-songwriter-låter til filmmusikk.
• C – Am – F – G
Dette er en gammel klassiker fra Motown blant annet.
Lytt med hjertet, ikke følg teorien blindt
Selv om teorien gir deg et veikart, er det øret ditt som bestemmer veien videre. Det finnes ingen regler som ikke kan brytes, men det er en stor fordel å kjenne systemet før man utfordrer det.
Hvis du finner en akkordprogresjon eller akkordrekke du liker, så kan denne inspirere fram flotte melodier fra deg. Dette er i alle fall min personlige erfaring.
Ofte handler låtskriving om å finne en balanse mellom det kjente med det uventede. Akkorder som hører naturlig sammen skaper trygghet, mens en uventet akkord kan gi spenning som trenger å gå til en ny akkord hvor spenningen oppløses.
Hva med moll?
De samme prinsippene gjelder i molltonearter. La oss si du jobber i A-moll (den relative molltonearten til C-dur). Akkordene du har å jobbe med er:
• Am – tonika
• Hdim – supertonika
• C – mediant
• Dm – subdominant
• Em – dominant
• F – submediant
• G – subtonika
De vanligste akkordene å bruke her er Am, Dm, Em (eller alternativet Edur), men det går også veldig fint å ta med C, F og G. Hdim kan også brukes, men da kommer den gjerne før Em. Bruk ørene til å eksperimentere deg fram.
Avslutning
Det viktigste å huske er at kunnskap om akkorder ikke er grenser – de er verktøy. Når du vet hvilke som hører sammen, kan du skape musikk som føles helhetlig og naturlig.
Vil du lære mer?
På laatskriver.no hjelper jeg låtskrivere – både nybegynnere og viderekomne – med å utvikle låtene sine gjennom praktiske, tilbakemeldingsbaserte kurs. Du lærer både teori og praksis i tillegg til konkret veiledning på dine egne låter. Jeg vil gjerne hjelpe deg!
👉 Klikk her for å lese mer om kurs i låtskriving
👉 Klikk her for å få 7 Gratis tips om låtskriving
Har du spørsmål om akkorder eller låtskriving generelt? Legg igjen en kommentar, eller ta kontakt – jeg svarer gjerne.
– Frode
Innehaver av laatskriver.no / Artistnavn: Frolin

👉 Klikk her for å høre artisten Frolin
👉 Klikk her for å høre låtskriver og pop-produsent Frode Lindanger